Із досвіду роботи Коршуна О.М.: Організація роботи кадетського класу

У  статті 5 Конституції України зазначено: «Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України». Підготовка майбутніх захисників Вітчизни в навчально-виховних закладах є прямою нормативною вимогою ст.3 Закону України «Про загальну середню освіту», де зазначено, що загальна середня освіта спрямована на забезпечення всебічного розвитку особистості шляхом навчання і виховання в інтересах людини, родини, суспільства та держави. А інтереси держави, згідно з Конституцією України, військово-патріотичне виховання завжди було серед пріоритетних напрямів у системі виховної роботи школи. Складні процеси становлення та розвитку Української  незалежної держави обумовили необхідність пошуку нових дієвих форм громадянського та військово-патріотичного виховання учнівської молоді. Їх концептуальні основи закладені Державною національною програмою «Освіта» (Україна XXІ століття), Концепцією національного виховання, Концепцією громадянського виховання, Концепцією допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді, «Державним стандартом базової і повної середньої освіти» та іншими нормативно-правовими актами. Їх реалізація в умовах школи відбувається як під час занять з різних навчальних предметів, так і в позаурочний час.

Військово-патріотичне виховання дітей та учнівської молоді посідає в системі виховної роботи школи чільне місце. Подальший розвиток українського суспільства неможливий без формування патріотичного потенціалу нації.

Актуальність проблеми обумовлена, в першу чергу, історичними факторами, вплив яких на формування суспільної свідомості відчувається донині:

–  це багатовікове цілеспрямоване нищення національної свідомості народу, самої ідеї державності і незалежності України, фальсифікація її історії, приниження мови і культури, небезпечно низький рівень суспільного сприйняття демократичного ладу та довіри до нього;

–    розмитість і невизначеність ідейних орієнтирів, духовна порожнеча та правовий нігілізм молоді;

–  посилення споживацьких настроїв, шкідливі звички, що причиняють послаблення рівня фізичного здоров’я молодого покоління;

–     низький рівень соціальної мотивації до служби у Збройних Силах;

–     непопулярність серед молоді професії військового.

Саме формуванню патріотичного потенціалу молоді я приділяв увагу в своїй роботі, як вчитель предмета «Захист Вітчизни».

По те, що одна година на тиждень предмета «Захист Вітчизни» дуже мало и те, що цей предмет треба вивчати не з 10 класу, а набагато раніше говорилося неодноразово, тому мені й хотілося впровадити ідею початкової військової підготовки з середньої ланки.

Отримавши журнал №10 (62) за жовтень 2011 року, натрапив на цікаву статтю з досвіду роботи Кнішука Валерія Васильовича – вчителя предмета «Захист Вітчизни» міжшкільного центра допризовної підготовки юнаків м. Первомайська Миколаївської області – Проект «Кадетський клас».

Я не дуже довіряю різним статтям, тому, що дуже часто гарні розповіді є просто цікавими оповіданнями. До речі з такими речами  зіштовхувався неодноразово. Тому, перш за все зв’язався з Управлінням освіти Первомайської міської ради Миколаївської області та адміністрацією Первомайської НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів №15 – колегіум». Отримавши запрошення та не гаючи часу,  я на початку 2012 року приїхав до цього навчального закладу, де мене зустріли директор школи та вчитель предмета «Захист Вітчизни». З першої хвилини знайомства з даним навчальним закладом зрозумів, що у людей слова не розходяться з ділом і що в школі дійсно ведеться величезна робота з військово-патріотичного виховання. Вчитель предмета «Захист Вітчизни» Кнішук В.В. показав мені навчально-матеріальну базу, кімнату для збереження зброї, класи з предмета «Захист Вітчизни», яких у школі два, документацію з предмета та ознайомив як проходять заняття з предмета «Захист Вітчизни» в 10-11 класах та у кадетському класі. Так як мене цікавив проект «Кадетський клас», то і основна увага була приділена цьому питанню. Як виявилося – це перший «Кадетський клас» в Україні на базі ЗНЗ. Кнішук Валерій Васильович дуже добре висвітлив свій досвід роботи і відповів на всі питання, що мене цікавили. Особливо мені до душі основна мета  педагогіки у кадетському класі– формування в сім’ї, школі і громадському житті дитини як воїна-лицаря, мужнього громадянина, захисника рідної землі з яскраво вираженим дійовим патріотизмом, силою волі і силою духу.

По приїзду у Скадовськ, ми з директором школи Гузенко Т.І. ще раз проаналізували досвід роботи вчителя предмета «Захист Вітчизни» Первомайської ЗОШ І-ІІ ступенів №15 і  вирішили впровадити цей досвід у нашій школі та систематичну, цілеспрямовану підготовку майбутніх захисників Вітчизни, орієнтувати дітей на вступ до військових ліцеїв і віщих військових навчальних закладів саме з 5 класу, в період найбільшого інтересу дітей до професії військового.

З урахуванням результатів вивчення професійних інтересів дітей та за бажанням і особистою згодою батьків учасниками проекту «Кадетський клас» стали хлопчики та дівчатка   2001-2002 року народження  (5 клас) у кількості 21 чоловік.  Проектна пропозиція була схвалена та погоджена з радою школи, затверджена педагогічною радою.

  Кадетська освіта сьогодні активно відроджується в Україні. Адже український кадет – це не лише красива форма і виправка, а посилена дисципліна та напіввійськовий устрій. Ми ведемо роботу з нашими педагогами, адже не кожен вчитель психологічно готовий працювати з кадетами, паралельно ми співпрацюємо з батьками. Намагаємося донести до них головну істину: український кадет – це майбутній представник української еліти (незалежно від того, де він буде працювати чи служити) з державним мисленням та з історико-патріотичним вихованням. Крім того, це особливі риси характеру: посилена фізична підготовка, стресостійкість,вміння бути лідером і навпаки – залежною частинкою команди. Українське кадетство відкидає будь-яку політику. Український кадет не служить жодній особі й навіть державі, український кадет служить українському народу.

Я же формувався кадетський клас? Скажу чесно, до нас прийшли діти з особливими потребами. Я маю на увазі, особливими потребами у вихованні. Буквально це діти, до яких батьки  не змогли знайти правильного підходу. Ось тепер таке завдання стоїть перед нами. Дуже багато дітей із неблагополучних сімей чи з родин, де батьки не можуть в силу тих чи інших обставин забезпечити дитині належну увагу й побутові умови. Тож ми стараємося по максимуму зайняти цих дітей.

Учні кадетського класу під час свята Знань у святковій обстановці перед лицем педагогів, своїх товаришів, батьків та гостей школи прийняли клятву-присягу. Кожен кадет особисто присягнув бути гідним звання українського кадета. Навчальна програма і навантаження кадетських класів нічим не відрізняються від звичайних класів, але відносини між вчителями та кадетами будуються згідно статутів Збройних Сил України в обсязі тем, що вивчаються. Так урок починається з команди командира класу: «Клас, встати струнко! Та докладу вчителю про готовність класу до даного уроку. Після привітання вчителя кадети відповідають «Здоров’я бажаємо товаришу вчитель!» Далі слідує команда командира  «Вільно, сідай». При зверненні вчителя до кадета, кадет встає, приймає положення струнко та представляється. Якщо кадета називають по прізвищу, він встає приймає положення струнко та відповідає «Я». При отриманні наказу, наприклад « До дошки», кадет відповідає

« Слухаюсь» і виконує наказ.

Після уроків у кадетському класі починається активна гурткова робота: всі учні відвідують гурток «Юні кадети», метою якого є: формування в учнів почуття патріотизму; мотивація до збереження свого здоров’я та фізичного розвитку; свідоме ставлення до особистої та громадської безпеки; розвиток рухових здібностей та морально-вікових якостей. Кожне заняття гуртка починається зі стройового тренажу. Учні відпрацьовують як індивідуальну стройову підготовку, так і стройові прийоми у складі підрозділу.

Зміст програми гуртка структурований за розділами, що представлені у програмі:

 Основи Захисту Вітчизни.

Загальновійськова підготовка.

Вогнева підготовка.

Долікарська допомога

Топографічна підготовка.

Прикладна фізична підготовка.

Тактична підготовка.

Основи цивільного захисту.

Розділ годин у програмі гуртка є  орієнтовним, керівник гуртка змінює розділи та плануючи свою роботу, враховує можливості та навчально-матеріальну базу школи. На заняттях гуртка учні класу займаються і самопідготовкою.

Крім цього кадети активні учасники секцій з  футболу, баскетболу, легкої атлетики, вільної боротьби, кінного спорту та відвідують гуртки танцю, вокалу, малювання, туризму. Учні кадетського класу відстоюють честь школи на змаганнях та конкурсах різного рівня. Так 90% учнів цього класу є  чемпіонами та призерами змагань всіх рівнів з різних видів спорту. Але через це кількість дітей у класі почала зменшуватись у зв’язку з тим, що кадетів почали відбирати та запрошувати до спортивних ліцеїв.

Крім спортивних змагань кадети постійно беруть учать у проектах «День Здоров’я»,  зустрічами з воїнами АТО, конкурсах патріотичної пісні, культпоходів до підшефної військової частини і прикордонної застави. Були проведені виховні заходи “Я – громадянин-патріот незалежної держави України”, “Пам’яті вдячні нащадки”, “Моя рідна Україна”,  “Патріотизм – нагальна потреба України”, “Моя земля – земля моїх предків”; семінари, «круглі столи», конференції “У пам’яті світ врятований”, “Утверджувати ідеали культури миру – служити миру”, “Люблю я свій народ – ціную його звичаї”; уроки пам’яті “Зростаємо громадянами-патріотами землі, що Україною зветься”, “Наша вулиця носить ім’я героя війни”; організовано екскурсії до музеїв, зустрічі з ветеранами війни, праці та військової служби, походи по місцях бойової слави, пошукова робота, участь у роботі гуртків патріотичного спрямування; акції з метою упорядкування двох меморіальних комплексів на старому кладовищі; години спілкування “Я – громадянин і патріот держави”, “Я – українець!”

Таким чином у дітей виховується духовно осмислений, рефлексивний патріотизм, який поєднує любов до свого народу, нації, Батьківщини з почуттям поваги до інших народів, своїх і чужих прав та свобод. Учні кадетського класу постійно беруть участь у парадах, святкових заходах на військові свята та несуть почесну варту біля пам’ятників Невідомому солдату, воїнам-інтернаціоналістам та героям України.

Для впровадження патріотичного виховання в  кадетському класі використовується слідуюча нормативна база:

  Програма патріотичного виховання учнівської та студентської молоді в навчальних закладах України; «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів»;

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року, схвалена Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344;

Концепція допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді, схвалена Указом Президента України від 25 жовтня 2002 року № 948 (зі змінами);

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 травня 2013 року № 360 «Про затвердження плану заходів на 2013-2015 роки з підготовки і відзначення 70-ї річниці визволення України від фашистських загарбників та 70-ї річниці Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років»; Концепція національно-патріотичного виховання молоді, затверджена наказом Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства освіти і науки України, Міністерства оборони України, Міністерства культури і туризму України від 27 жовтня 2009 року № 3754/981/538/49 (зі змінами).

Важливо, що метою патріотичного виховання є становлення громадянина-патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, знати свої права і обов’язки, цивілізовано відстоювати їх, сприяти єднанню українського народу, громадянському миру і злагоді в суспільстві. Саме тому мої зусилля спрямовані на утвердження патріотизму, посилення моральної складової в загальній системі формування у молоді національної гідності, готовності до виконання громадянських та конституційних обов’язків, особистісних рис громадянина Української держави, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, набуття соціального досвіду, фізичної досконалості, художньо-естетичної, інтелектуальної, правової, трудової, екологічної культури, розвиток психологічних і професійних якостей. Ефективність патріотичного виховання кадетів досягається завдяки системній роботі всіх ланок, яка здійснюється за такими напрямами: адміністративний — базується на забезпеченні системи героїко-патріотичного та патріотичного виховання; соціальний — ґрунтується на вивченні норм моралі, їх дотриманні, орієнтований на усвідомлення пріоритету загальнолюдських цінностей та інтересів, виховання шанобливого ставлення до культури, історії, мови, звичаїв і традицій українського народу; військовий — передбачає вивчення військової історії України, переможних битв Радянської Армії та воїнів УПА, основних зразків техніки і озброєння Збройних Сил України, набуття початкових навичок користування ними, підвищення фізичної загартованості в інтересах підготовки до захисту Вітчизни; психолого-педагогічний — ґрунтується на вивченні психологічних особливостей молоді, урахуванні їх у процесі підготовки юнаків до військової служби; правовий — передбачає формування глибоких правових знань, прищеплення високої правової культури.

Крім того, вважаю, що  головні завдання кадетського класу – готувати фізично загартованих, міцним здоров’ям, мужніх воїнів-захисників рідного народу від чужоземного поневолення, виховувати у них український національний характер, світогляд, національні і загальнолюдські цінності, формувати глибоку любов до людини, пошану її гідності, прагнення до милосердя; інші високі лицарські якості .

Пройшов певний час і вже видно перші позитивні результати даного проекту. Перш за все – підвищилась дисципліна учнів, мотивація до навчання, що привело до зростання якості знань, зміцнилося почуття колективізму у класі та особистої самоповаги, з’явилась гордість що до належності до кадетського класу.

Коршун О.М., учитель фізичної культури, предмету “Захист Вітчизни”,

учитель вищої категорії, учитель-методист

Прапор

Залишити коментар

Залишити коментар