Шкільна бібліотека

       Історія бібліотеки Скадовської ЗОШ І-ІІІ ступенів №3

       Школа починається із книги, з бібліотеки. Видатний педагог ХХ століття В.О. Сухомлинський вважав, що шкільна бібліотека – це кабінет №1. Впродовж майже сімдесятилітньої історії існування навчального закладу бібліотека була невід’ємною складовою школи №3. Перший зберігач книжкового фонду бібліотеки Семибратня Елеонора Григорівна пропрацювала в бібліотеці майже двадцять років (1956 – 1976 р.р.).

      Завдяки її ентузіазму, наполегливій праці та вмінню залучати спонсорські кошти шкільна книгозбірня поповнювалася новими книгами, періодичними виданнями. Так багато книжок передали школі Скадовський райпотребсоюз, відомий лікар Всеволод Якович Карташевський, вчитель історії та директор школи Олексій Григорович Пенза, подружжя вчителів Тетяни Євменівни та Володимира Васильовича Тимошенків, вчитель географії Лідія Федорівна Якецо та інші  небайдужі мешканці Скадовська.

     З 1976 по 1979 рік завідуючою шкільною бібліотекою працювала Вознюк Любов Архипівна. У 1978 – 1979 навчальному році була проведена інвентаризація основного фонду бібліотеки з метою вилучення морально застарілої та зношеної літератури. Весь книжковий фонд був розставлений за новою системою ББК та у відповідності до вікових категорій читачів: література для молодшого, середнього та старшого віку, окремо методична та педагогічна література для вчителів. З 1978 року був забезпечений перехід учнів першого класу на безкоштовне користування підручниками.

     У 1979 році завідуючою шкільною книгозбірнею почала працювати випускниця школи Шушковська Ольга Петрівна. Вона закінчила філологічний факультет Херсонського педагогічного інституту й повернулася до рідної школи. З наполегливістю й ентузіазмом молода вчителька опановувала ази бібліотечної професії, відвідувала семінари, конференції, вивчала передовий досвід найкращих бібліотекарів, підвищувала фахову майстерність на курсах в м. Херсоні, займалася самоосвітою й громадською роботою. Професіограма бібліотечного працівника 70-х – 80-х років ХХ століття включала три функціональні компоненти:

  1. Робота з бібліотечною документацією, упорядкування книжкових фондів.
  2. Популяризація книжок суспільно-політичних та художніх, вивчення читацьких інтересів з метою залучення дітей до читання.
  3. Оволодіння бібліотекарем професійними якостями, кваліфікаційне зростання та удосконалення.

    У цей період в шкільній бібліотеці працювали такі бібліотекари та вчителі, як Ліщук Валентина Олександрівна та Кожухова Тамара Миколаївна, Катречко Наталія Анатоліївна. Вони разом із Шушковською О.П. залучали юних читачів та вчителів до бібліотечного активу та «Товариства книголюбів», використовували різноманітні шляхи популяризації літератури: книжкові виставки, стенди, плакати, огляди нових надходжень, складання рекомендаційних списків, випуск бюлетенів та газети «Книголюб».

   У безпосередній роботі з читачами бібліотекари використовували різні форми роботи: масові, групові, індивідуальні. Найбільшого поширення набули такі масові форми роботи, як «Свято буквара», «Іменини книги», «Живи, книго!», «Читач року», літературні ранки, вечори, вітальні, читацькі конференції, зустрічі з письменниками-земляками (А.Дєрвоєд, В. Завгороднім, Г. Крюковим, І.Стариковим), диспути, конкурси читців, різноманітні заходи під час Тижня дитячої книги. На базі ЗОШ № 3 проходили засідання фан-клубу «Тронка», в підготовці й проведенні яких брали участь шкільні бібліотекари. На цих зібраннях обговорювалися такі книги письменників-земляків, як «Чаїне крило» Віталія Циганка, «Русло», «Планшет генерала» І. Старикова. Традиційною груповою формою залишалася робота з гуртківцями та активістами бібліотеки. Участь школярів у бібліотечних гуртках сприяла не лише популяризації читання, а й забезпечувала пропаганду бібліотечно-бібліографічних знань. Важливою і досить популярною формою роботи з читачами була бесіда. За її допомогою бібліотекари виявляли літературні уподобання учнів та труднощі під час читання; визначали, як учень засвоїв зміст прочитаного тощо.

      Завдяки тісній співпраці педагогічного колективу школи і бібліотекарів знання, отримані під час уроків, діти закріплювали і поглиблювали в шкільній бібліотеці. Вони зверталися до довідково-інформаційного фонду бібліотеки для підготовки до уроків, класних годин, виховних заходів, олімпіад, конкурсів. На перервах та після уроків у невеличкій читальній залі бібліотеки було багатолюдно. Спільними зусиллями дирекції школи й завідуючої бібліотекою Шушковської О.П. для поповнення книжкового фонду книгозбірні залучалися спонсорські кошти таких підприємств і організацій, як харчосмакова фабрика, заготконтора, морський порт та інших.  В ці роки бібліотека отримувала декілька десятків періодичних видань, які користувалися великою популярністю у вчителів та учнів школи. Серед них були такі журнали, як «Вітчизна», «Дніпро», «Иностранная литература», «Смена», «Наука и жизнь», фахові педагогічні газети та журнали, а також дитячі журнали: «Барвінок», «Ранок», «Юний натураліст», «Юний технік», «Техника молодежи» та інші.  Поступово учні всіх класів (з 1 по 10) безкоштовно отримали нові підручники. Для їх збереження та подальшого використання в школі проводилася операція «Живи, книго!» та було обладнано книгосховище для підручників в окремому приміщенні. Класні керівники, вчителі, бібліотекари, учні-активісти, члени батьківських комітетів перевіряли стан збереження підручників, проводили лінійки, класні збори, бесіди, агітбригади з метою виховання дбайливого ставлення до підручників.

      У 90-і роки в бібліотеку прийшли працювати молоді спеціалісти: Смоляр Світлана Євгеніївна, Лаврова Анна Володимирівна та досвідчений вчитель-філолог Завгородня Валентина Олексіївна. Під керівництвом Шушковської О.П. вони проводили різноманітні виховні заходи, бібліотечні уроки, огляди літератури, голосні читання, обговорення книжок, літературні вікторини, бесіди біля книжкової полиці. Складали бібліографічні довідки, списки літератури, індивідуальні плани читання для школярів. В цей період бібліотека переживала нелегкі часи: скорочувалося фінансування коштів для поповнення книжкового фонду, здійснювався перегляд літературної спадщини письменників ХХ століття й суспільно-політичної літератури. В бібліотеці учні не завжди мали змогу отримати необхідну інформацію через відсутність комп’ютера та інтернету. Зміни в житті країни вимагали від бібліотекарів нових форм і методів роботи з читачами. З метою активізації читацької аудиторії, піднесення ролі книги в житті суспільства, поширення популярних творів сучасних письменників бібліотекари разом із вчителями української мови та літератури Зубелевич Світланою Григорівною та Яровою Аллою Семенівною проводили літературні подорожі, вечори, вітальню Ліни Костенко (з інсценуванням уривків із поеми «Маруся Чурай»), районні семінари для бібліотекарів. Ці заходи в позаурочний час сприяли національному та культурному зростанню молоді.

     Нове тисячоліття шкільна  бібліотека зустріла з незмінним керівником та новими бібліотечними працівниками. За останні шістнадцять років у бібліотеці працювали молоді, енергійні та обдаровані педагоги і бібліотекари: Пікуль Оксана Іванівна, Ярова Ірина Юріївна, Шушковська Анастасія Андріївна та Ткаченко Ганна Вікторівна. Їхні знання, володіння новими технологіями і методами роботи, використання комп’ютерної техніки сприяли подальшому розвитку творчої діяльності бібліотеки.

      Уміння систематично і осмислено читати діти здобувають у школі, і багато чого у читацькій біографії учня залежить від того, наскільки шкільний бібліотекар разом із вчителями залучає його до книги, активно популяризує літературу, закріплює читацькі навички, розвиває художній смак і самостійність суджень, розширює діапазон читацького досвіду, формує національну свідомість, характер, моральні якості майбутніх громадян України. Вся робота бібліотеки ЗОШ № 3, спрямована на розвиток творчих здібностей учнів, носить систематичний характер. Вже одинадцять років школярі 6 – 7 класів ( в 2014, 2015 рр. й восьмикласники) беруть участь у Всеукраїнському конкурсі  «Найкращий читач України». За ці роки майже 600 школярів були учасниками І (шкільного) етапу конкурсу, 26 учнів брали участь у ІІ (районному) етапі (з них 10 учнів зайняли перші місця), а 8 учнів – у ІІІ (обласному) етапі (з них 4 – переможці). Це найкращі читачі області: Зубелевич Дмитро здобув перемогу у 2006 році, Горошко Ірина (2012 р.), Кулида Олександра (2014 р.), Уманський Андрій (2016 р.). Ці учні були нагороджені не тільки грамотами і подарунками, а й поїздкою до міста Львова на фестиваль дитячого читання «Книгоманія».

    З метою популяризації сучасної вітчизняної книги, розвитку читацької культури учнів 4 – 5 класів та заохочення їх до систематичного читання сучасної української літератури з 2009 по 2012 рік проводився конкурс «Найкращий відгук на сучасну дитячу прозу». Бібліотекари та вчителі школи залучили 210 дітей до І (шкільного) етапу конкурсу. Дев’ять  відгуків учнів  ЗОШ № 3 були представлені на ІІ (районий) етап конкурсу, з них 6 робіт пройшли у ІІІ (обласний) етап. Роботи п’яти учнів школи було визнано найкращими в місті Херсоні. Це відгуки учениць 5-го класу – переможців конкурсу Чуксікової Дар’ї (2009 р.), Харіної Мирослави (2011 р.), а роботи учениць 4-го класу Сироти Дар’ї (2010 р.), Гудим Анастасії (2011 р.) зайняли ІІ місце в обласному етапі конкурсу. Відгук учениці 4-го класу Пласкальної Анастасії (2012 р.) зайняв ІІІ місце в обласному етапі. За участь у конкурсі «Найкращий відгук на сучасну дитячу прозу» школа отримала три сучасні нетбуки, а учні-переможці  – грамоти та книжки.

      З 2009 по 2013 роки бібліотекари ЗОШ №3 разом із заступником директора з навчально-виховної роботи, красними керівниками організовували Відкритий урок читання з метою підтримки та стимулювання дитячого читання як засобу формування особистості, важливого чинника духовного потенціалу суспільства, пропаганди читання як заняття цікавого і корисного та з нагоди відзначення Всеукраїнського дня бібліотек. Кожного року ці заходи проводилися за новими оригінальними сценаріями: «Велике прання» (2009 рік), «По книжкових морях» (2010 рік), «Літературний диліжанс» (2011 рік), «Книга творить людину» (2012 рік), «Подорож по країні Книгарії» (2013 рік). Учні готували вірші, пісні, хореографічні номери, інсценування, брали участь у конкурсах, іграх, вікторинах, переглядали презентації і зустрічалися з такими відомими особистостями міста Скадовська, як краєзнавець Олег Лиховид, редактор газети «Чорноморець» Тетяна Підгородецька, працівники Скадовського краєзнавчого музею та центральної бібліотеки для дітей.

      Три роки поспыль (2014-2016 р.р.) у Скадовській ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 проводиться Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек. Заходи місячника націлені на підвищення ролі шкільної бібліотеки у сучасному громадському суспільстві й повинні сприяти її інноваційному розвитку. В 2014 році бібліотекари разом із вчителями, класними керівниками, педагогом-організатором готували книжкові виставки, інформаційні бюлетені, огляди сучасної дитячої літератури, інсценізації творів Ж.-Б. Мольєра, презентації творчого доробку «поета національного і всесвітнього» Й.-В. Гете, літературну вітальню (до 150-річчя М. Коцюбинського), літературну подорож Херсонщиною, конкурси на краще гасло й логотип шкільної бібліотеки та інші заходи.

      У 2015 році в рамках місячника були організовані екскурсії до районної бібліотеки для дітей, літературна гра-подорож «Країна, якої немає на карті», усні журнали: «Книги-ювіляри 2015», «Сторінками казок чарівних», бібліотечні уроки, презентації «Бібліотека – погляд в історію», «Як створюється книга», вікторини, інсценізації за творами Михайла Старицького та інші. Завідуюча бібліотекою Шушковська О.П. виступила на батьківських зборах і розповіла про «8 сходинок до сімейного читання».

        У 2016 році Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек проходив під гаслом: «Виховуємо громадянина – патріота України». В рамках місячника пройшла посвята в читачі, були організовані книжкові виставки, презентації, літературна подорож «Дива, створені людиною». Разом із вчителями були проведені такі заходи: вистава «Казкова ніч у бібліотеці» (вчитель Клименко Н.В.), огляд сучасних шкільних бібліотек світу «Ворота в майбутнє» (вчитель Коляденко Н.Г.),  зустріч з поезією українських письменників-ювілярів І. Драча та І. Багряного (вчителі Климко В.М. та Клименко О.Ю.), благодійна акція «Подаруй бібліотеці книгу з власним автографом». У співпраці з центральною бібліотекою для дітей була організована зустріч із місцевим художником М. Бутом, урок-досьє «Михайло Грушевський – найбільший історик України та державотворець» (до 150-річчя від дня його народження) та літературні посиденьки до 160-річчя від дня народження Івана Франка. Матеріали про проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек (2016 рік) були видані окремою збіркою та опубліковані на сайті школи.

      Сучасна шкільна бібліотека – це не лише інформаційний центр ЗОШ І – ІІІ ступенів № 3, а й осередок знань, дозвілля та спілкування школярів та педагогів. Щоб знайти стежку до кожного читача, бібліотекари в своїй роботі прагнуть вибирати найрізноманітніші за формою, захоплюючі для учнів заходи з елементами гри, що роблять процес читання, пізнання нового привабливим і цікавим. За останні роки у тісній співпраці з вчителями української, світової літератури та історії бібліотекари провели такі загальношкільні заходи: «Мандрівка місцями героїв світової літератури» (М. Сервантеса, В. Шекспіра, Й.-В. Гете), усний журнал «Апостол правди і праці» (до 160-річчя від дня народження Івана Франка), жива газета «Е.-Т. Гофман – письменник, композитор, художник» (до 240-річчя від дня народження), літературна подорож «Нас у мандри запрошують книги» (морські подорожі героїв Ж. Верна та О. Гріна), презентація книги «Незабутнє» відомого краєзнавця Скадовщини Л.Д. Коваль (до 70-річчя визволення Херсона від німецько-фашистських загарбників), конкурс читців «Велич Шевченкового слова», літературно-історична вітальня «Наш рідний край святкує ювілей» (до 70-річчя заснування Херсонської області).

      Особливу увагу бібліотекари школи завжди приділяли вивченню читацьких інтересів обдарованих учнів, їхньому розвитку за допомогою інноваційних та інтерактивних форм та методів бібліотечної роботи. В останні роки інноваційна бібліотечна діяльність базується на стимулюванні творчої активності дітей, усвідомленому прояві їхніх здібностей, моральних і вольових ресурсів для особистісного саморозкриття. Обдаровані діти нашої школи не тільки беруть участь у різноманітних конкурсах, інтелектуальних іграх, брейн-рингах, концертах, презентаціях, а й виступають авторами збірок віршів та прози. Так в 2010 році участь школярів у конкурсі «У вінок Кобзаря ми вплітаємо майбутнє» завершилася виданням збірки дитячих поезій. В 2012 році під час підготовки до конкурсу «Найкращий читач України» ученицею 6-го класу Горошко Іриною та бібліотекаром Шушковською А.А. було здійснено ілюстроване видання нової редакції казки німецького письменника Отфріда Пройслера «Маленька Баба-Яга».

     У 2013 році завдяки співпраці з центральною бібліотекою для дітей були видані дві збірочки учениці 6-го класу Гудим Анастасії «Все те, що я люблю» та «Оповідання» та збірка поезій десятикласниці Павловької Дар’ї «В моєму серці Україна». В 2014 році до 200-річчя від дня народження Т.Г. Шевченка учні школи підготували творчі роботи «Тарас Шевченко і сучасність» та презентації проектів «Шевченкіана нашої родини». В 2016 році обласне журі конкурсу дитячої творчості «Мрії про Україну: дитячий погляд» відзначило роботи школярів: Горошко Ірини (10 клас) – І місце в номінації «Поетичні твори» та Колюнець Марини (11 клас) – ІІІ місце в номінації «Малюнки».

     Кожного року бібліотекари проводять моніторинг рівня інформаційної культури учнів Скадовської ЗОШ І – ІІІ ступенів № 3, аналіз відвідування школярами бібліотеки, рейди-перевірки стану збереження підручників. Результати цієї роботи висвітлюються на сучасному стенді «Книга – інтерактивно-креативна інформаційна модель».

  Бібліотека завжди оперативно відгукується заходами наочної популяризації літератури, бібліографічною підтримкою (бібліографічні огляди, рекомендаційні списки літератури, дні інформації, підбірки літератури для учасників предметних олімпіад, індивідуальні консультації) на всі значні шкільні заходи, предметні тижні, декади, фестивалі, конкурси тощо. Протягом останніх років робота шкільної книгозбірні не залишається поза увагою засобів масової інформації. Про це свідчать публікації на сторінках обласних газет «Новий день», «Вгору», «Таврійська земля» та  районної газети «Чорноморець». У передачах обласного та районного телебачення (студії «Скіфія» та «Обрій»).  Завідуюча шкільною бібліотекою Шушковська О.П. неодноразово виступала на районних семінарах шкільних бібліотекарів та зональній фаховій естафеті «Зростання – 2014: перспективний досвід шкільних бібліотек», готувала разом з бібліотекаром Шушковською А.А. електронні презентації, матеріали конкурсів, місячників, відкритих уроків читання, брала участь у районному огляді-конкурсі шкільних бібліотек, Всеукраїнській акції «Живи, книго!» та Всеукраїнському конкурсі «Шкільний бібліотекар – 2005», була нагороджена грамотами районного та обласного відділів освіти, Скадовської міської ради, грамотою Міністерства освіти України (2006 рік) та знаком «Відмінник освіти України» в 1995 році. За багаторічну сумлінну працю на одному підприємстві їй присвоєно звання «Ветеран праці».

     Бібліотека є певною моделлю світу та, на відміну від нашого стрімкого, багатого подіями життя, перебуваючи в бібліотеці, ніби відчуваєш подих минулих століть: на полицях  у німому мовчанні застигли твори письменників, що пройшли випробування часом. А час відбирає найкраще, сповнене пафосу людськості, високого творіння. Провідний бібліотекар Шушковська О.П. сподівається, що і через десять – двадцять років кращі надбання людського розуму будуть доступні читачам.

chevron-right chevron-left chevron-right chevron-left